2. Ekologia vs moda- sustainable fashion
2.7. Zara rozpocznie recykling ubrań
“Zara goes green with cast-off clothing recycling bins”. Pisałam niedawno o niezwykle wartościowym koncepcie proekologicznym „Relove it” a wcześniej „ World Recycle Week” wprowadzonym przez markę H&M,
która polegała na zbiórce używanych wyrobów odzieżowych w zamian za bony, które można było następnie wymienić na nową odzież (za dopłatą). Idea recyklingu ubrań jest cenna głównie z powodu zwrócenia uwagi konsumentów na problemy ochrony środowiska w branży odzieżowej. Akcja miała dużą rangę, była dobrze promowana i z pewnością spowodowała, że wielu miłośników mody tzw. fast fashion uświadomiło sobie jak duże dla środowiska są koszty produkcji odzieży. Akcja ta wpisywała się w szeroko zakrojony program CSR (Corporate Social Responsibility) czyli program zrównoważonego rozwoju. Firma H&M przystąpiła do tych działań aktywnie zaraz po tym jak metki z logo H&M znaleziono w ruinach budynku Rana Plaza w stolicy Bangladeszu, w którym śmierć poniosło 1300 pracowników kilku szwalni szyjących ubrania dla światowych koncernów odzieżowych (w tym także dla polskiej marki Reserved). Jak powszechnie wiadomo lista globalnych marek odzieżowych, od tych luksusowych po powszechne sieciówki, które całą swoją produkcję umieszczają w południowo wschodniej Azji jest długa, za to lista firm, które poważnie i odpowiedzialnie traktują problemy ekologii i praw pracowniczych jest raczej krótka. Dlatego zastanawiałam się kiedy kolejne koncerny odzieżowe, giganci na rynku, włączą się aktywnie w działania z zakresu zrównoważonego rozwoju jak choćby najprostszy do wprowadzenia program recyklingu odzieży. I doczekałam się! Potentat na rynku – ZARA właśnie ogłosił, że wprowadza program recyklingowy w swoich sklepach.
Najpierw oczywiście przeprowadzono program pilotażowy w 5 krajach i 37 sklepach. Spotkał się on z życzliwym zainteresowaniem klientów i został uznany za sukces, więc postanowiono rozszerzyć akcję na wszystkie sklepy marki.
Ten „schemat recyklingowy” został właśnie ogłoszony jako kluczowy element strategii prośrodowiskowej na lata 2016-2020 przez szefa Inditexu (właściciela marki ZARA) Pablo Isla w liście do inwestorów. Projekt ten oznacza zarządzanie używaną i niechcianą odzieżą zbieraną w specjalnych koszach obecnych w każdym sklepie Zary, która później sortowana będzie z pomocą organizacji społecznych takich jak np. Czerwony Krzyż zapewniając przy tym pracę dla osób zagrożonych np. społecznym wykluczeniem. Ta nowa polityka tzw. „circular economy” ma prowadzić do zrównoważonego rozwoju z efektywnym wykorzystaniem surowców wtórnych i minimalizowaniem szkodliwych działań dla środowiska. Pablo Isla podkreślił jednocześnie, że firma Zara wprowadziła już wewnętrznie zasady recyklingu dla wieszaków, pudełek i plastikowych opakowań oraz klipów zabezpieczających przed kradzieżą. Ponadto w biurach, centrach logistycznych i magazynach znajdują się już kontenery na zużytą odzież gdzie pracownicy mogą przekazywać odzież dając jej szansę na dłuższe życie.
Należy przyklasnąć tej idei i mieć nadzieję, że będzie zaraźliwa z pożytkiem dla nas wszystkich.
http://www.thelocal.es/20160712/zara-goes-green-with-recycling-bins-for-cast-off-clothes