3. Historia mody
3.12. Kult damskiej torebki. Część pierwsza.
Wiele prawdy kryje w sobie wypowiedziane na planie amerykańskiego serialu Desperate Housewives, zdanie: „Każda torebka mówi coś o kobiecie, do której należy, nawet jeśli ona sama nie zdaje sobie z tego sprawy.” Damska torebka jest nie tylko niezbędnym dodatkiem – przechowalnią codziennego bagażu. To ona nadaje charakter każdej kobiecej stylizacji i świetnie odnajduje się w roli powierniczki największych tajemnic. Biorąc pod uwagę tak odpowiedzialne funkcje, wybór właściwej torebki okazuje się być nie lada wyzwaniem.
Damska torebka, tak jak każdy inny element kobiecej garderoby, narażona jest na nieustanne modowe rewolucje. Każdy kolejny sezon przynosi nowe fasony, materiały, desenie i warianty kolorystyczne, które tracą swoją datę ważności w zaledwie kilka miesięcy po debiucie w świecie mody. Nadążenie za wszystkimi ulotnymi trendami wymaga nie tylko świetnej kondycji, ale też zasobnego portfela. Może warto więc zamiast kilkunastu torebek zgodnych z aktualnymi trendami, kupić jedną, nieco droższą, ale realizującą założenia ponadczasowej elegancji?
Od lat 90. XX wieku w świecie mody spotykamy się ze zjawiskiem status handbags, (zamiennie zwanym It-bags), polegającym na tworzeniu przez najwybitniejszych projektantów luksusowych modeli torebek, będących obiektem pożądania milionów kobiet na całym świecie. Kultowe torebki rozchodzą się często jak przysłowiowe ciepłe bułeczki a osoby chcące stać się ich właścicielami muszą nie tylko przygotować się na uszczuplenie konta o pokaźną kwotę, ale także, wpisane na kilometrowe listy oczekujących, powinny uzbroić się w dużą porcję determinacji i wręcz anielskiej cierpliwości. Choć na pierwszy rzut oka dążenie do spełnienia marzenia o posiadaniu jednej z It-bags wydawać się może wyłącznie kosztowną fanaberią, w rzeczywistości jest naprawdę świetną, długoterminową inwestycją. Kultowe torebki nie mają w zwyczaju „wychodzić z mody”, czego świadectwem może być zamieszczony poniżej przegląd modeli, cieszących się już od wielu lat niesłabnącą popularnością.
Baguette – to model stworzony w roku 1997 przez włoski dom mody Fendi. Kształtem przypomina francuską bagietkę i tak jak ona, może być wygodnie noszony pod pachą. Świat pokochał Baguette dzięki Madonnie – swojej pierwszej i najwierniejszej fance. Szczególną słabość do najjaśniejszej gwiazdy marki Fendi miała także Elizabeth Taylor, która w swojej garderobie posiadała po jednym egzemplarzu w niemal każdym kolorze. Na chwilę obecną ta nieduża, ale bardzo szykowna torebka z charakterystycznym paskiem i klamrą, pochwalić się może tysiącem wariantów, różniących się wielkością, kolorem oraz zastosowanymi do produkcji surowcami, wśród których najpopularniejsze są futra, skóra krokodyla oraz miękki kaszmir. Baguette adresowana jest głównie do kobiet pewnych siebie, często decydujących się w swoich modowych wyborach na śmiałe fasony i nietuzinkowe kolory.
Bayswater – nazywana często najbardziej praktyczną torebką świata, jest flagowym produktem brytyjskiej marki Mulberry, słynącej z łączenia tradycji angielskiej wsi z luzem współczesnego miasta. Zaprojektowana na początku XXI wieku bez wątpienia należy do grona ponadczasowych klasyków. Duża, prostokątna Bayswater posiada dwie wygodne rączki oraz klapę zapinaną na charakterystyczny zamek z eliptycznym logo, przedstawiającym drzewko morwy (ang. mulberry). Wykonana jest z najwyższej jakości skóry i dostępna we wszystkich możliwych kolorach. Nie boi się upływu czasu – mówi się nawet, że znoszona Bayswater prezentuje się jeszcze lepiej niż nowa, stojąca na sklepowej półce. W przeciwieństwie do pozostałych It-bags, posiada też dość przystępna cenę.
Birkin Bag – jest prawdziwą perłą w ofercie francuskiego domu mody Hermes, uznawaną przez wielu za najbardziej pożądaną torebkę na świecie. O historii jej powstania krążą legendy. Wiadomo jedynie, że projekt tego modelu narodził się w roku 1981, na pokładzie samolotu, którym wspólnie podróżowali – ówczesny dyrektor Hermes, Jean-Louis Dumas oraz imienniczka kultowej torebki, brytyjska aktorka i piosenkarka, Jane Birkin. Jedna z legend głosi, że podczas lotu z notatnika aktorki wypadły luźne kartki. W afekcie owego zdarzenia Dumas miał zaprojektować notatnik z dodatkową kieszonką z tyłu, będący z kolei inspiracją do stworzenia pierwszego szkicu słynnej torby. Zgodnie z inną wersją Birkin Bag stała się owocem narzekań aktorki na torebki niemieszczące wszystkich niezbędnych przedmiotów. Istnieje także teoria przypisująca stworzenie projektu kultowego modelu samej Jane Birkin, poproszonej przez Dumasa o narysowanie torebki swoich marzeń.
Na pierwszy rzut oka ta duża, prostokątna, skórzana torba na tle innych nie wyróżnia się niczym szczególnym. Jednak w przypadku Birkin Bags diabeł tkwi w szczegółach. Torby, często dekorowane diamentami, wytwarzane są ręcznie, zawsze z najwyższej jakości skóry krokodyla, cielaka, kozy, strusia, a nawet jaszczurki. Nad każdą z Birkin Bag, przez kilkadziesiąt godzin roboczych wytrwale pracuje tylko jeden, wysoko wykwalifikowany kaletnik. Z racji tego, że Birkiny szyte są wyłącznie we francuskim oddziale Hermesa, ten jakże precyzyjny proces produkcji niebotycznie rozciąga się w czasie. Tygodniowo powstaje zaledwie pięć egzemplarzy, których ceny wahają się od kilku do kilkuset tysięcy dolarów. Birkin Bags posiadają jednak liczne grono fanów, którym niestraszne są sześciocyfrowe kwoty na metce, konieczność zapisu na liście kolejkowej oraz dwuletni czas oczekiwania, bo jak stwierdził kiedyś jeden z bohaterów serialu Seks w wielkim mieście: „To przecież nie torba! To Birkin!”.
Chanel 2.55 – zwana potocznie Chanelką, jest synonimem luksusu, dobrego stylu i ponadczasowej elegancji, a tym samym jednym z najczęściej kopiowanych modeli świata. Została stworzona w lutym 1955 roku, w pracowni Alberta Monnota, trzymającego pieczę nad działem pasków i toreb domu mody Chanel, zgodnie z wytycznym samej Mademoiselle. Coco, pytana o genezę powstania tego kultowego modelu, tłumaczyła: „Miałam dosyć ciągłego trzymania w dłoni torebki. Dlatego dodałam pasek, żeby nosić ją na ramieniu”. Torebkę, którą pierwotnie świat miał znać jako Le Classique, ostatecznie, na cześć daty jej powstania, nazwano Modelem 2.55. Pierwsze Chanelki produkowano w trzech różnych rozmiarach, ze skóry cielęcej lub jagnięcej, w ulubionych wariantach kolorystycznych Mademoiselle – czerni, beżu, brązie oraz granacie. Tworząc słynny pasek, na którym zawieszona jest 2.55, Chanel inspirowała się torbą wojskową. Chcąc dodać swojemu projektowi nieco modnego sznytu i elegancji – Coco postanowiła przeplatać skórę z cienkim, złotym lub srebrnym łańcuszkiem. Prostokątny kształt i charakterystyczne, ukośne pikowania stanowić miały z kolei nawiązanie do ulubionej sofy Mademoiselle, stojącej w apartamencie projektantki. Wnętrze torebki wykonano z czerwonej skóry, ułatwiającej poszukiwania w jej czeluściach oraz wyposażono w dwie kieszonki – zgodnie ze wskazówkami Coco, służące do przechowywania pieniędzy i sekretnych liścików. Model 2.55 zwieńczono metalowym zapięciem w kształcie logo Chanel, czyli dwóch splecionych liter C. Chanelka ma już prawie 60 lat i choć doczekała się setek wersji, różniących się między sobą zastosowanymi materiałami, fakturami i kolorami, wciąż pozostaje wierna swojemu ponadczasowemu kształtowi i pierwotnym wymiarom. Po dziś dzień przy produkcji jednego egzemplarza pracuje 6 osób, które przez ponad 10 godzin wykonują 180 czynności niezbędnych do stworzenia tego galanteryjnego cuda. Nic więc dziwnego, że w roku 2005, z okazji 50 rocznicy swoich urodzin Chanel 2,55 otrzymała przydomek „nirwany luksusu”.
Jackie Bag – to jedna z najjaśniejszych gwiazd włoskiego domu mody Gucci. Model stworzony w latach pięćdziesiątych XX wieku pierwotnie znany był jako Constance. Stając się jednak ulubioną torebką Jackie Kennedy, wkrótce nazwany został imieniem amerykańskiej pierwszej damy. Nieco zaokrąglony kształt, skórzane rączki i charakterystyczna metalowa klamra uczyniły z Jackie niezwykle uniwersalną It-bags, symbolizującą nowoczesną elegancję łączącą szyk z wygodą i tym samym nadającą się na wiele różnych okazji. Każdy egzemplarz, produkowany z zamszu, skóry krokodyla, cielaka lub pytona, tworzony jest z niezwykłą precyzją, przez blisko 13 godzin. Ostatnimi czasy, za sprawą nowej dyrektor kreatywnej marki Gucci – Fridy Giannini, Jackie Bag poddana została drobnemu liftingowi i w swojej nowoczesnej formie znów triumfuje w świecie skórzanej galanterii.