1. Dress code – historia, rola i znaczenie ubioru

1.3. Dress code jako nowoczesne narzędzie marketingowe.

Dress code służbowy to wewnętrzne standardy firmy dotyczące ubioru i wyglądu pracowników w godzinach i miejscu pracy, to część etykiety w biznesie.

Profesjonalny wizerunek biznesowy to element pierwszego wrażenia, które często decyduje o konkretnych postawach klienta. Musi wzbudzać zaufanie, wskazywać na fachowość, kompetencje, wiarygodność oraz szacunek dla klienta.

 Dobrze zaprojektowana odzież służbowa spełnia wiele funkcji.

Funkcja zewnętrzna:

  • odzież staje się komunikatem: „Jaka jest firma, jak bardzo wiarygodna, jak ważni są dla niej jej klienci”,
  • stanowi element konsekwentnie budowanego wizerunku marki,
  • zwiększa kulturę organizacyjną, wprowadza ład estetyczny i zapewnia poczucie spełnienia standardów jakości w obsłudze klienta,
  • zwiększa rozpoznawalność firmy na rynku: pracownicy ubrani według podobnych (ściśle określonych, przemyślanych) zasad, kolory zgodne z logo firmy,
  • wyraźnie odróżnia pracowników firmy od interesantów. Logo firmy umieszczone na odzieży oraz plakietka (identyfikator) z imieniem i nazwiskiem umożliwiają łatwą identyfikację pracowników,
  • zapewnia dodatkową reklamę – pracownicy ubrani według określonych standardów stanowią spójną całość z wystrojem salonów sprzedaży i punktów obsługi klienta.

Funkcja wewnętrzna:

  • jest czynnikiem motywacji pracowników oraz ich poczucia przynależności do określonej (wspólnej) organizacji,
  • jest sposobem na integrację zespołu i związanie pracowników z firmą,
  • eliminuje problem błędów w doborze garderoby, który mógłby postawić firmę w niekorzystnym świetle lub zaburzyć całościowy, zamierzony odbiór wizerunku zewnętrznego,
  • wpływa na zwiększenie pewności siebie, poprawia samopoczucie,
  • eliminuje problem kosztownych wydatków na zbudowanie służbowej garderoby .

Przekaz wizualny odgrywa szczególną rolę w budowaniu wizerunku firmy, odwołując się do emocji i podświadomych skojarzeń. Współcześnie obserwujemy nieustanny wzrost roli obrazu w komunikacji społecznej – dlatego tzw. „ścieżka wizualna” stanowi tak ważną część działań marketingowych i PR-owych każdej firmy, a zwłaszcza tych, które opierają swoją działalność na relacjach z klientami.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w 2005 roku przez agencję „PMT Marketing” wizerunek placówki firmy oraz personelu lepiej służy promocji firmy wśród klientów niż kosztowna reklama w mediach.

 Coraz częściej zarząd firmy decyduje się zlecić opracowanie całościowej koncepcji strojów służbowych a także ich późniejszą produkcję i dostawę wyspecjalizowanym firmom.

 Jest to bardzo trafny wybór, ponieważ realizacja zamówień na stroje służbowe opiera się na specyficznej wiedzy i umiejętnościach.

 Rolą firmy opracowującej założenia wizualizacji koncepcji wizerunkowej w zakresie stroju pracowników jest stworzenie najlepszego z możliwych układu cech:

  • użytkowych, praktycznych i estetycznych: wyglądu, komfortu, jakości, trwałości,
  • wizerunkowych: spójności z identyfikacją, misją oraz sferą działalności firmy.

Niezbędna jest specjalistyczna wiedza w zakresie doboru odpowiednich tkanin, które muszą spełniać szczególne wymagania użytkowe ze względu na intensywną eksploatację w różnych (często specyficznych) warunkach. Zalecane są certyfikaty i atesty potwierdzające wysoką jakość tkanin.

Odzież służbowa musi posiadać najlepsze cechy jakościowe i użytkowe oraz być dostosowana do rodzaju (dziedziny) działalności klienta.

Wprowadzenie jednolitego stroju służbowego powinno być poprzedzone dogłębną analizą potrzeb firmy. Koncepcja ubrań służbowych jest bowiem elementem składowym większej całości, jakim jest budowanie spójnego wizerunku marki. Musi być więc przemyślana a także przygotowana w przejrzysty sposób, najlepiej w formie szczegółowych projektów wraz z próbkami sugerowanych tkanin.

Wskazane jest przygotowanie prototypów – wzorów testowych i przeprowadzenie wewnętrznych konsultacji z pracownikami na wybranej grupie osób (testowej). Tylko tak zaprojektowana odzież służbowa spotka się z przychylnością pracowników i nie będzie bojkotowana.

Kolejnym, istotnym warunkiem jest właściwy dobór rozmiarów. To często poważny problem zwłaszcza w przypadku firm zatrudniających pracowników w licznych placówkach terenowych. Ważne jest aby firma wybrana do realizacji zamówienia na stroje służbowe dysponowała sprawdzonymi procedurami, które do minimum ograniczą zaangażowanie zleceniodawcy oraz zapewniła kompleksową logistykę pomiarów a później dostaw gotowych elementów strojów.

Niezbędne jest także wypracowanie sposobu składania zamówień oraz zapewnienie Zleceniodawcy monitorowania przebiegu procesu realizacji zamówień.

Nie bez znaczenia dla prawidłowego serwisu jest też czas reakcji na ewentualne zamówienia uzupełniające oraz gotowość zapewnienia powtarzalności tkanin na stroje dla nowo przyjmowanych pracowników.

Odzież służbowa w codziennej pracy jest częścią relacji firmy z jej klientami i partnerami, a więc jest czynnikiem biznesowym – ma swój udział w zyskach.

Katarzyna Aleksandra Danowska

Katarzyna Aleksandra Danowska

- ekspert w zakresie opracowania i wdrażania dresscode’u biznesowego,- doświadczona i wielokrotnie nagradzana projektantka, m.in. "Projektant Roku", "Doskonałość Mody",- duże doświadczenie rynkowe w realizacji projektów strojów służbowych dla takich klientów, jak m.in.: mBank, PZU, Energa, PGE, PGNiG, Enter Air , Neckermann i wielu innych,- na koncie ma liczne szkolenia z zakresu wizerunku biznesowego- miłośniczka i propagatorka idei slow-fashion,- autorka fanpage’u www.facebook.pl/dresscodepl